dimecres, 30 d’abril del 2008

El Power Point

Aquests últims dies hem treballat amb el PowerPoint, no n'hem fet però sí que n'hem vist numerosos exemples. Hem après que es podren diferenciar dos tipus d’ús en les presentacions: el tradicional, anomenat així perquè estaria més proper a les metodologies que consideren el professor com la font del saber i els que parteixen de Piaget i el constructivisme, passant per l’aprenentatge social,... anomenat creatiu.


L’ús tradicional del PowerPoint

Dins del que podríem anomenar la utilització tradicional no tot és negatiu, ja que per exemple, permet estructurar el discurs amb una alta precisió i això en entorns molt formals, per exemple en la lectura d’una tesi doctoral. Ja en altres entorns educatius, podríem anomenar, com "avantatges" els següents:

• L’alumne té en pantalla una guia del que s’està dient.

• Permet d’incorporar imatges il·lustratives.

• Permet crear esquemes de manera que és fa més intel·ligible la matèria.

• Podem inserir tota mena d’elements multimedials com ara: imatge, so, vídeo, animacions,...

• L’alumne té més facilitat per prendre apunts.

I com a desaventatges odríem afegir-hi els següents:

• Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i que no es llegeix amb claredat.

• L’orador es limita a llegir la pantalla.

• Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada.

• Hi pot haver un abús dels elements multimedials. El cas més clar seria la repetició indiscriminada de determinats tipus de sons.

• Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb el cansament que això provoca als alumnes.

• Una idea generalitzada és que si incorporem molt efectes d’animació i transició en la presentació, aquesta serà més interessant, en aquest cas correm el risc que, en el millor dels casos, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.

• Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.

• S’estableix a classe un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.


L’ús creatiu del PowerPoint

Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com una modalitat innovadora. Alguns d’aquests trets són:

- Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la situació de classe formal. Hi ha un abans i un després tant per part de l’alumne com del professor.

- Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.

- Presentacions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual que ens facilita l’expressió a classe i sobretot el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.

- Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.

- Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.

- Presentacions que propicien la reflexió dels continguts.

- La no limitació de l’ús del programa PowerPoint a les presentacions .

- El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimita ni les constreny.